Monday, May 4, 2009

satu permainan...

Hari ini rakyat Malaysia boleh menghadapi masalah dengan kerajaan memerintah adalah kerana keadaan ekonomi semasa. Bak kata perpatah " tak kena maka tak tahu" atau "tak rasa maka tak tahu tawar manisnya" . Ini telah menjadi, keadaan yang mana kenaikkan inflasi yang tinggi menyebabkan rakyat tidak selesa lagi dari perbelanjaan harian mereka.

Apa itu inflasi? Apa itu kenaikkan harga barangan keperluaan? Bezanya ialah kalau harga sesuatu barang itu naik seberapa mahal pun tetapi mampu dibeli oleh pengguna ianya masih dikatakan berpatutan kerana permintaan lebih daripada pengeluaran.

Apabila kenaikkan inflasi, ia seperti sekarang semua barang keperluan meningkat tidak selaras dengan pendapatan. Jadi ini yang merisaukan rakyat Malaysia sekarang. Pendapatan seisi keluarga tidak dapat menampung keperluan asas keluarga. Ini sedikit sebanyak disebabkan oleh masalah dunia yang gawat. Sistem kewangan negara besar runtuh akibat kawalan terhadap inflasi gagal dilaksanakan dengan berkesan.

Oleh itu, permainan politik pada masa kini adalah sesuai untuk menjatuhkan kerajaan yang memerintah. Kita dapat lihat keadaan politik Malaysia pada masa kini, dimana pihak pembangkang mempunyai lebih banyak isu untuk menghantam kerajaan dan pada masa yang sama pihak kerajaan perlu menbahagikan masa satu untuk menghadapi isu-isu yang dibawah oleh pembangkang dan satu lagi untuk menjanakan atau melaksanakan sistem/program yang baik untuk rakyat.

Permainan kali ini, lebih kepada perebutan kuasa daripada kebajikan rakyat. Rakyat dijadikan sebagai senjata dan kekuatan sesuatu pihak dalam perebutan ini. Sebenarnya rakyat hanya mahukan sesebuah negara yang aman , damai, politik dan ekonomi yang setabil. Kalau pihak yang merebut dapat menunjukkan keilklasan untuk membawa Malaysia keluar dari kegawatan ekonomi sekarang, rakyat akan memberi peluang kepada mereka.

Tetapi kalau masih "bermain" dengan keadaan semasa, kita boleh simpulkan di sini bahawa Malaysia sedang dibawa oleh mereka ini menuju ke arah belakang atau pun kebinasaan.

No comments:

Post a Comment