Saturday, May 2, 2009

Ada projet susah, tiada projet pun susah.

Rakyat sekarang sedang menghadapi satu lagi cabaran dari kerajaan yang dipilih oleh mereka.

Menteri Besar dengan seterang terangnya mengatakan Kedah tidak ada duit ! . Begitu juga EXCOnya yang diminta untuk membantu rakyat yang menghadapi masalah infrastrutor. Semuanya akan menjawab tidak berduit.

Untuk mengetahuan sekelian, Kebanyakan EXCO Kedah tidak berani menghadapi rakyat seperti menghadiri majlis keramaian atau perjumpaan yang dianjurkan oleh pihak NGO. Mereka akan lebih selesai menghadiri majlis yang dianjurkan untuk berceramah oleh parti masing masing.

Sebabnya, kebanyakan majlis yang dianjurkan oleh NGO ada majlis mengutip derma untuk tabung pertubuhan mereka. Boleh dikatakan 65% kedatangan dalam majlis berkenaan hanya diwakili oleh wakil EXCO. Oleh itu, rakyat dengan secara tidak langsung tidak dapat sokongan dari kerajaan yang memerintah. Penekanaan pemerintahan PR adalah lebih kepada "Kerajaan Bersih Rasuah", menyebabkan PR dan juga BN pada masa kini sangat berhati hati dalam pembangunan yang dirancangkan.

Kerajaan Persekutuan juga menghadapi situasi yang sama pada masa ini, dimana setiap cadangan projet perlu mendapat penyertaan dan sokongan dari rakyat sebelum ianya dilaksanakan. Oleh itu pembangunan pada masa kini adalah pelahan dan perlu mengambil masa yang lebih lama untuk diproses sebelum ianya dibenarkan dilaksanakan. Ini boleh diibaratkan kata, BN adakan projet, PR katakan ada rasuah, kalau BN tidak buat projet, PR kata BN tindas rakyat.

BN pada masa lalu boleh dikatakan kerana terlalu memikirkan pembangunan sehingga penyertaan rakyat dalam pembangunan diabaikan. Dengan adanya suara yang ditunjukkan oleh rakyat pada PRU 12 telah menyedarkan BN bahawa pembangunan negara Malaysia bukan hanya pada sebelah pihak sahaja tetapi rakyat juga perlu disertakan dalam rancangan pembangunan ini.

No comments:

Post a Comment