Friday, May 15, 2009

Remaja Malaysia Terlalu Pandai ?

Hai, balik balik anak siapa yang layak dapat biasiswa JPM untuk lanjutkan pelajaran diluar negeri? Ramai remaja di Malaysia telah dididik dengan pernuh bersopan dan mematuhi kedaulatan undang undang sehingga remaja ini mendapat keputusan ujian pihak kementerian Pelajaran dengan begitu baik. Tidak kira Anak melayu, anak cina, anak india atau lain lain.



Tetapi satu masalah yang tidak dapat diselesaikan dengan harmoni ialah anak siapa yang patut dihantar keluar negeri dengan biasiswa JPM?



Disini 1Malaysia menghadapi satu lagi dugaan kerana adanya persoalan ini. Sebenarnya perkara ini berlaku setiap tahun dan selalu mendapat respon dari " pemimpin" yang ingin mendapat nama sebagai pembela bangsa.



Sebagai pembela bangsa adalah satu kerja yang berpahala dan dapat tempat dihati bangsa tersebut. Ianya juga dapat menaikkan martabat bangsa, kita tidak boleh salahkan pemimpin yang tampir ke hadapan untuk mengusutkan keadaan ini, kerana masing masing mempunyai agenda yang tersirat di sebalik penampiran mereka. Ada yang sangguh untuk berdemotrasi di jalan raya seperti HINDIRAN kerana untuk membantah keramahan kerajaan BN kepada kaum tertentu.



Persoalannya sekarang:

1. Adakah anak anak Malaysia yang pandai dan dapat keputusan yang baik dan juga mematuhi segala ketetapan yang dikenakan oleh JPM, boleh diketepikan begitu sahaja oleh pihak kerajaan?

2. Benarkah kerajaan hanya mementingkan kaum tertentu dan tidak dapat melaksanakan satu sistem yang adil dan saksama?

3. Betulkah pemberian biasiswa JPM ini hanya kepada mereka yang mempunyai "orang dalam"?

No comments:

Post a Comment